Ett litet steg för mänskligheten, men stort för mig.

I fredags hade jag ett bra samtal med den naprapat jag nu gått till. Den smärta jag känt i hamstring har varit väldig diffus. Men nu har den mer och mer isolerat sig lite nedanför sätet. Inte direkt i fästet men lite nedanför. Tyvärr är detta det bland de sämsta ställena på hamstring att ha en skada på då läkningstiden är mycket längre än att man har en skada längre ner som jag har det förklarat för mig. Typ 1 enligt bilden nedan:



Så här beskrivs typ 1:
Hamstringskador nära sittbensknölen uppstår vanligtvis när en stor rörlighet krävs och hamstringsmuskulaturen utsätts för extrem förlängning. Exempelvis vid löpning och cykling men kan även orsakas av hård stretching. Löpare, triathleter och dansare är särskilt utsatts för att drabbas av denna typ av skada. Den muskel som drabbas mest vid denna typ av skada är semimembranosus och skadan sker ofta vid infästningen mot sittbenet. Löpare med den skadan klagar ofta över smärta i den nedre höftregionen som förvärras av när foten på det skadade benet slår i marken. Ett typiskt scenario för den skadan skulle kunna vara att den uppstår i samband med extrem position i långsam hastighet och ett "pop" ljud hörs med en smärta efteråt nära sittbensknölen. Återhämtningstiden beskrivs som relativ lång även om de första symptomen inte är så starka.    

Skönt att veta även om det kanske inte var det man hoppades på från början.

Försöker köra benstyrka och rehab varje dag blandad med löpning, spinning samt cirkelträning.
Löpningen har gått bra fram till 3-4 km då jag börjat få känningar i låret, det gör inte "ont" i den bemärkelsen att jag måste avbryta, men den finns där. Dessa pass har slutat på 6-7 km.

Men igår gav jag mig ut på en liten löprunda som jag trodde ska utveckla sig som alla andra den senaste tiden. Men känningarna kom inte vid 3-4 km så jag fortsatte. Vid 6,2 km kom första känningen men det blev kortvarig. Sen kom det tillbaka lite då och då men jag avslutade rundan utan problem. Det blev till slut 13.1 km i hyfsad distansfart.


Detta måste jag se som en framgång.


Inga kommentarer

Använder Blogger.