UltraVasan 2014, inte vad jag behövde

I dessa tider med ingen löpning och mycket rehabilitering samt alternativträning i form av cirkelträning och spinning drömmer jag mig ofta bort mot framtida utmaningar och tävlingar.
Igår tisdag presenterades Sveriges nya ultralopp, Ultravasan. Detta nya lopp kommer att genomföras nästa år i samband med Vasa-stafetten den 23 augusti.



Det var inte det jag behövde, ännu ett lopp som hoppar in på måste-listan inför nästa år. Klart att man vill vara med på jungfrutävlingen 2014 även om det mellan 2000-2006 var tillåtet att springa hela sträckan själv i samband med Vasa-stafetten så måste man anse att detta blir den "första" upplagan.
Kan bli ett roligt lopp med många duktiga ultralöpare från Europa (även kanske längre resande) då Jonas Buud i sin intervju utmanar alla ultraköpare och säger att det ska mycket till om någon ska slå honom i "hans" hemmaskogar. Hoppas att några antar utmaningen.

I och med detta kommer augusti bli en tuff månad nästa år, AXA Fjällmaraton 9 augusti, Ultravasan 23 augusti. Kanske får ta och flytta upp till Jämtland/Dalarna i slutet av sommaren för att inte behöva åka upp och ner i landet.

På hemmaplan kämpar jag vidare med min rehab och alternativ träning. För att hitta någon positivt i detta måste jag erkänna att cirkelträningen speciellt är bra för mig. Har slarvat med styrkan detta året.





















2 kommentarer :

  1. Tråkigt att du tvingats till rehabträsket, hoppas du snart är tillbaka med löparmotivation igen! Jätteroligt att Sverige får ett Vasalopp för löpare även om jag själv aldrig kommer bli någon ultralöpare! Jag tror nog detta på sikt kan bli ganska stort även internationellt sett. Det enda jag reagerar lite på är anmälningsavgiften, nog för att det behövs många funktionärer på en sådan lång sträcka men det är ändå rätt dyrt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas också att jag snart är på banan igen.
      Jag håller med dig angående anmälningsavgiften. Jag är den första att ställa mig i leden mot de höga anmälningsavgifterna på de stora loppen i Sverige, så som Lidingöloppet, Stockholm Marathon, Göteborgs Varvet m.m. Ganska saftigt med 1350:-, men ingen klagar på t.ex. AXA Fjällmaraton som tar 1175:- för 43 km, ca 27 kr/km och blir slutsåld varje år på mindre än en timme. 90 km och en anmälningsavgift på 1350:- är 15 kr/km. Tror inte priset kommer avskräcka de som vill springa. Samt med vätskekontroller var 5:e km blir detta lopp något speciellt då man annars på många ultralopp för vara självförsörjande.

      Radera

Använder Blogger.