Upp och ner.

Nu var det längesedan jag postade ett inlägg. Det finns flera anledningar till detta, men mest handlar det om att det inte funnits något att rapportera om. Har ingen tanke att lägga upp en massa debatt artiklar eller liknande utan denna blogg ska handla om mig och min träning.

Det är nu nästa 3 månader sedan Stockholm Ultra och jag är inte frisk än. Känner av baksidan både under träning och titta som tätt i vardagen. Otroligt påfrestande och motivationen har således gått ordentligt upp och ner. Något jag däremot inte har valt bort så är det den rehab träningen jag har blivit ordinerad, men jag börjar mer och mer undra om detta verkligen är hela problemet, det vill säga ojämn styrka i hamstring. Jag håller med att jag är starkare i mitt vänster ben och ser i längden en vinst att träna upp höger hamstring till samma stryka som vänster.

Har funnits tillfällen då jag gått upp vid 05.00 för att vara på gymmet tidigt för att sen helt enkelt bara duscha och sen åka till jobbet i ren brist på motivation.

Som man ser på min träning nu blandar jag veckor med enbart rehab med veckor där jag verkligen tar vara på all tid och kör alternativträning i form av spinning, bodypump, egna intervaller på spinningcykel, crosstrainer och cirkelträning.

Det har till och med gått så långt att jag samlat på mig en massa info om fitnessträning och crossfit för att börja med detta istället för löpning då läkningen känts hopplös.

I onsdags förra veckan gjorde jag ett nytt försök och besökte en osteopat, för att jag som sagt tror att min skada har sitt ursprung i annat än bara en svag hamstring. Fick ett otroligt bra mottagande och en timme och femtio minuter senare var jag på väg hem med en helt annat känsla i kroppen. Kan inte förklara vad hon gjorde men det kändes bra.
Har efter det vågat mig på 3 korta löppass (5, 5,5 samt 6 km) i terräng och skog med en god känsla.

Just intervaller på spinningcykel är något ska ska försöka få in. Finns det något bättre än att sätta sig på en spinningcykel kl. 05:50 för köra skiten ur sina ben? Detta är för mig det bästa sättet förutom löpning att få upp pulsen över tröskel. Än så länge har jag kört, 4x4 min, 5x4 min, 3(10x40s) men har fler pass på lager.
4x4 min med 2 minuters aktiv vila
3x(10x40s) med 20 s aktiv vila samt 5 min setvila

5x4 min med 2 minuters aktiv vila
Återbesöket är bokat till imorgon onsdag och jag hoppas verkligen att detta kan hjälpa mig.

Inga kommentarer

Använder Blogger.