Sista ultrapasset avklarat.

I lördags gjorde jag mitt sista ultrapass inför SM den 4:e augusti. Det blev en runda som jag sprungit ett par gånger innan, men med skillnaden att jag tog en avstickare förbi Ullevi för att få lite inspiration av Robbie Williams. Tyvärr flöt det inte riktigt på som jag hoppats, efter 25 km blev jag tvungen att stanna lite för att stretcha baksidan som jag skadade i Trollhättan. Det blev ännu ett stopp till innan jag kom hem.


After run

Lite oroväckande, men just nu kör jag rörelseövningar och stretch samt masserar med voltaren. Hoppas detta kommer att hjälpa. Funderar även på att ta en sista minuten koll hos min naprapat eller en kiropraktor.

I söndags gav jag mig ut på helgen andra pass, ett kortare långpass. Medvetet höll jag nere farten på detta pass för att inte slita för mycket på baksidan. Passet flöt mycket bra utan några känningar, men det var ju bara knappt en fjärdedel av vad som ska springas på SM.


Nu kommer jag att följa min plan fram till SM, det är inte "rocket science" men jag ska försöka genomföra samma mängd pass som de gångna veckorna men med färre km.
I tisdags blev det 12 km i värmen där 2 km var uppvärmning och sen var det fartlek i 10 km. Dagens pass blev ett vanligt distanspass över 15 km i kvavt väder. Imorgon blir det troligtvis ett morgonpass på 15 km med en fartökning i mitten. 

Med tanke på den underbara sommarvärmen som kommit och att den verkar hålla i sig kan det bli varmt på SM. Jag har gjort ett antal pass i värmen och ljuger om jag säger att det inte påverkar mig. Jag svettas väldigt mycket och måste då fylla på med mineraler och vätska i rätt takt, mer än andra som kanske har en lättare kropp eller är mer vana vid värme. Jag har vid några tillfällen provat att dricka smaksatt kokosvatten under träning och detta är otroligt svalkande. Här får man också elektrolyter och annat som behövs vid fysiskt utövande. Ingen har väl heller missat debatten om rödbetornas eller rättare sagt nitratets positiva effekter för syreupptagningsförmågan och därav kan ge en förbättrad prestation. Dum och nyfiken som man är måste man såklart testa detta. Därför kom detta paket till mig idag, som innehöll smaksatt kokosvatten, rödbetsjuice i shotform, magnesium, C-vitamin (freebie). Omega 3 äter jag sen innan. Nu blir det intressant att testa detta och om det ger någon effekt mer än rosa urin.





2 kommentarer :

  1. Tjo,
    intressant det där med rödbetor i shotsform. Var köpte du kittet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det finns lite varstans på nätet, men jag köpte mitt från http://www.bodystore.com. Lite enklare att få i sig 7 cl.

      //Patrik

      Radera

Använder Blogger.