Sylvesterloppet 10 km 2016-12-31

För första gången skulle jag springa detta lopp som anordnas av Solvikingarna. Eftersom jag var medlem där i ett antal år har jag varit funktionär 3 gånger om jag inte minns fel.
Detta var nu sista chansen detta år att nå sub 33 på milen. Hade tränat enligt “World´s best 10K workout”, vilket är en serie av pass som körs i 7 veckor innan tävlingen. Mer kan ni läsa här. Detta har känts bra även om de flesta pass pga. väder och mörker körts på löpband. Hade också första gången någonsin tänkte jag värma upp ordentligt, då jag läst lite att vissa coacher föredrar upp till 5 km uppvärmning innan lopp som detta. Jag har troligtvis legat kring 1-2 km innan. Så nummerlappen hämtades ut och hann även mingla lite innan det var dags att värma upp. Blandade joggning med sprint för att få upp farten. Körde även diverse rörelseövningar en bra stund innan start.
Väl framme i fållan blev det lite fel då de främste misstog fyrverkeriet de sista 10 sekunderna som startskottet så alla “tjuvstartade” men det gjorde ingen då alla mer eller mindre stack iväg. Jag hamnade ganska snabbt i ett bra flow även om första kilometern gick lite väl snabbt (3:07 min/km). Nedför Avenyn gick det fint och all publik och funktionärer hejade. Lite lurigt att springa över spårvagnsspåren men det fungerade. Rundade Ullevi och in i Gårda kändes det fortfarande helt okej. När vi senare kom ut längs Mölndalsån fick man lite motvind vilket inte gjorde så mycket. Klockan visade en snitt tid på runt 3:17 min/km vilket på 10 km är sub 33.

Alltid ett leende.
Första riktigt tunga delen var upp mot Svenska mässan från Liseberg där det lilla motlutet gör sig påmind. Mot vändningen på Heden igen kändes det helt okej (om nu hyperventilering ät okej, men på 10 km är det hyperventilering från start till mål). Ut på andra rundan och det flöt på bra till jag igen kom till motlutet vid Svenska Mässan. Klockade här min sämsta km (3:29 min/km). Just på denna sträckan var det även ganska trängt. Vi hade kommit i kapp de som var på första varvet samt att vi även fick mötande trafik av vanliga civilister som var ute och strosade. Märkte snabbt vid andra varvet att jag fick en snålåkare med mig. Eftersom jag är ganska stor har jag än så länge inte hittat en rygg som helt skyddar mig mot vid och även om jag lägger mig bakom någon så tar jag vinden med kroppen. Såklart var detta psykologisk då jag hela tiden tänkte att han kommer springa förbi mig i slutet när han “sparat” sig. Men så blev det inte utan han låg kvar hela raksträckan från Svenska Mässan till Skånegatan där upploppet är mot mål. Klockan visade nu 3:18 min/km i snitt och resten av displayerna tittade jag inte ens på.
Sista metrarna innan mål.


Försökte spurta så gott det gick sista 300 meter innan målgång men blev förvånad när jag väl stannade klockan och den visade 33:46 min (ändrat senare till 33:47). Hur kan det bli så tänkte jag tills jag såg sträckan jag avlagt, 10,25 km. Kändes lite bittert ett tag men sen försvann det ganska snabbt och jag kunde summera loppet som en positiv upplevelse:
  1. 3:18 min/km på 10,25 km är det snabbaste jag sprungit på sträckan.
  2. Jag kom på 13 plats i ett mycket starkt startfält.
  3. Jag är äldst av de första 22 i mål.
  4. Vad jag såg vägde ingen av de 85 kg som jag gör heller.
Ganska nöjd ändå.

Finns säkert mer att ta med sig men jag ser ovan som ett bra kvitto på att 2017 kommer bli ett roligt är löparmässigt.
Annars måste jag säga att det var ett mycket trevligt arrangemang och ett grymt sätt att kicka igång nyårsafton på. Vädret måste jag också nämna, 9 grader och shorts/linne väder på årets sista dag.

Inga kommentarer

Använder Blogger.