Racereport Salomon Trail Tour Sälen 44 km 2015-09-19

Då var det dags för näst sista deltävlingen i Salomon Trail Tour. Har tyvärr missat de två senaste deltävlingarna i Järvsö och Umeå. Jag åkte upp på fredagen innan lunch till Lindvallen där jag skulle bo med ett gäng andra från Salomon samt andra inbjudna gäster. Detta var inte vilka gäster som helst utan Elov Olsson, André Jonsson, Johan Lantz och hans bror Joacim Lantz. Riktigt sköna killar som verkligen lever med och för löpning.
För att väcka benen gick vi ut på en liten löptur på fredags eftermiddagen och med en gång besteg vi den skidbacken som låg närmast oss. Cirka 250 höjdmeter helt ouppvärmd var en väckarklocka av som behövdes. Efter lite spexande uppe på toppen tog vi Downhill spåret ner till stugan igen.

Starten för 44 km gick klockan 9 på lördagsmorgonen så vi gick upp klockan 7 för frukost. Kände mig helt okej i kroppen och var faktiskt sugen på att springa. Efter frukost och lite fixande åkte vi till starten.  Vi var en liten klick människor som ska ge oss an de 44 våta, tekniska och steniga kilometerna denna lördagsmorgon.

Innan start. Foto: Erik Ahlström.

När starten gick gick en kille iväg ganska snabbt och jag höll mig lite bakom för att se vad hur hårt han skulle köra. Efter någon kilometer kom jag upp jämsides och pratade med han lite. Han sprang detta lopp förra året men då 10 km inte 44 km. Med detta i ryggen gjorde jag ett litet ryck och fick ett försprång. Ville se lite hur han skulle reagera men han gjorde inget försök att komma i kapp.
Banan var 2 varv på en 8 kan man säga. Först upp på ena fjället och en 10 km slinga sen ner igen mot varvning och upp på nästa fjäll och en 12 km slinga. Detta var 22 km banan men vi skulle göra detta 2 gånger för att få ihop 44 km och cirka 800 höjdmeter.

Banprofil 12 km  slinga. Foto: Salomon Trail Tour Sälen.

Banprofil 10 km  slinga. Foto: Salomon Trail Tour Sälen.


Kartan 44 km Foto: Privat.

Efter varning vid 22 km fick jag fick jag reda på att jag hade minst 7 minuter till godo sen första varvningen efter 10 km.
Vid varning: Foto: Salomon Trail Tour Sälen.

Med detta i tanken började jag njuta lite mer och inte chansa. Blev varvad ganska snart av de 3 ledarna i 22 km loppet.

På väg upp till toppen på 10 km slingan. Här ser ni även 1:an och 2:an i 22 km klassen.
Foto: Salomon Trail Tour Sälen. 

Efter att ha tagit 10 km slingan för andra gången gick jag in på sista 12:an och nu njöt jag verkligen. Se gärna på dessa bilder, inte alltid jag ler efter 31 otroligt tunga km.

Glad löpare efter 31 km. Foto: Elov Olsson

Glad löpare efter 31 km. Foto: Elov Olsson.

Glad löpare efter 31 km. Foto: Elov Olsson.

Sista 3-4 km in i mål var ren lycka och jag började som sig bör få lite gåshud. I mål grattades jag av kända som okända av mig löpare och åskådare. Tvåan kom in cirka 35 minuter efter mig i mål. Inväntade sedan resten av pristagarna i respektive lopp för att prisutdelningen skulle kunna äga rum.

Prisutdelning. Foto: Erik Ahlström.

Jag och vinnaren i K22 km, Ida Nilsson. Foto: Erik Ahlström.

Efter prisutdelningen åkte vi igen till stugan för lite mat och dusch. Medans resten av gänget förberedde sig för kvällens bankett packade jag ihop mina saker och begav mig hemåt. Färden hem gick förvånansvärt bra tack vare storytel. Passade även på att belöna mig med lite smågodis och coca cola i Mellerud.

Banan var otroligt blöt, teknisk och stenig. Fanns inte ett enda ställe där man bara kunde springa avslappnat. Där det inte var blött som tusan var det hala spångar eller steniga stigar. Även en som Andre Jonsson tyckte att det var "one of the most wet, technical and messy trails I ever run" på hans instagramkonto.

Skorna, Sense Ultra 4 SG fick ta mycket stryk under loppet. Foto: Privat.


Delar av banan. Foto: Salomon Trail Tour Sälen.


Delar av banan. Foto: Salomon Trail Tour Sälen.

Förövrigt var det helt underbart att få springa i fjällmiljö. Det var vackert, friskt samt att man kände sig fri på ett speciellt sätt.


Så vackert. Foto: Salomon Trail Tour Sälen.

Återigen ett stort tack till Erik Ahlström som med sin energi och positiva anda verkligen får alla att känna sig välkomna och uppskattade.

Nu laddar vi för den sista och kanske tuffaste utmaningen i Salomon Trail Tour 2015,
Kullamanen Ultra +60 km och +3000 höjdmeter!

Foto: Kullamannen.



Inga kommentarer

Använder Blogger.