Racereport Höstruset 21 km 2015-10-17

Då var det dags för sista tävlingen innan årets kanske tuffaste utmaning, dvs Kullamannen Ultra 66 km med över 3000 höjdmeter även kallad Himmel, Hav och Helvete.
Helgens tävling hade det passande namnet Höstruset och är ett nytt lopp för i år. Anledningen till att detta hamnade i min min kalender var framför allt på grund av att jag känner en av arrangörerna lite genom gemensamma vänner. Sen passade det ganska bra in i planeringen också efterhand.


Kom till Billdal i ganska god tid denna underbara höstmorgon, starten var kl.11.00. Ute var det mellan  8-10 grader så perfekt t-shirt och shorts väder för oss löpare.
Man kunde välja att springa ett varv 10,5 km eller 2 varv 21 km, såklart sprang jag långa. Minglade lite innan start och värmde upp med lite lätt löpning.
Starten gick och vi sprang iväg.


Ganska snabbt blev vi en grupp på 4 st. 2 st. 21 km-löpare och 2 st. 10,5 km -löpare.
Den ena av de 2 10,5 km-löparna tog täten då de första 2 km gick på asfalt genom lite bostadsområden innan vi klev in skogen och rätt så teknisk terräng. Men ganska snabbt försvann han bakåt och så var vi bara tre.
I början av loppet men tyvärr försvann denna löpare bakåt.
Efter cirka 4,5 km i skogen kom vätskekontrollen och då var vi bara två. 2 st. 21 km-löpare. Jag valde att inte ta någon vätska och i med det fick jag ett liten försprång upp för backen som kom direkt efter kontrollen. Sen var det 4 km upp och ner. Inga direkt stigningar men det var ganska kuperat. Den andre löparen kom i kapp mig nära varvning.

Det är min fot ni ser inför varvning, vilket innebär att jag även vann 10,5 km.

Sen sprang vi ihop hela andra varvet i för mig ganska behagligt tempo. Min taktisk brukar annars vara att sticka tidigt och skapa mig ett försprång som sen inte kan täppas igen även om jag tappar lite på slutet, men denna gången provade jag något annat. Så när vi sprungit 19,7 km stack jag som en raket lämnade mig han bakom mig, sista kilometern gick i 3:20 min/k m och sista 50 meterna i 2:55 min/km. Tyvärr hade han inget att sätta emot utan kom in 45 sekunder efter mig så min spurt var verkligen effektiv.
Mot mål!

Viktigt att stoppa klockan.

Tiden blev 1:29:18 som ger ett snitt på 4:14 min/km vilket är inget att skryta om men idag behövde jag inte ge mer och tror att det längesedan jag kände mig så pigg efter en tävling.
Afterrun snack med tvåan och Peter som är en av arrangörerna.

Afterrun snack med tvåan och Peter som är en av arrangörerna.
Efter lite ombyte och snack var det prisutdelning och vinsten var ett part Salming Trail T1. Riktigt trevlig med tanke på att det är ett litet arrangemang att man ändå lyckats knyta till sig sponsorer.
Summa summarum var det en mycket trevlig tävling med en gott gäng som arrangörer. Saknade inget.

Inga kommentarer

Använder Blogger.