Military fitness samt läkarsvar.


Har länge varit skeptisk till denna träningsform med adrenalinstinna män som springer runt och gapar på deltagande och ropar, "hooa" och förväntar sig samma svar tillbaka.
Jag som alla människor har en tendens till att ha förutfattade meningar tills dess att motsatsen bevisas. 
Nu i skadetider är kanske den bästa tid att prova på nya former av träning och när det kom upp ett erbjudande på sidan let´s deal var jag inte sen på att nappa. En sak som gjorde att jag nappade just på detta var att denna träning hålls inomhus i den så kallade Bunkern bara en nerförsbacke från mitt hem.
Då jag har en förhoppning att bli frisk inom ett par månader i alla fall valde jag perioden januari-februari.
Bunkern ser inte mycket ut för världen om man ser på den utifrån eller uppifrån:

Bunkern från luften.
Men det är inne i Bunkern det händer saker som ni kan se i filmen nedan.

Bokade snabbt in mig på det första passen som fanns tillgängliga 2:e januari och blev otroligt positivt överraskad. Passet kallas för "Crosstraining indoor" och uppläggen var enligt följande:
  • Uppvärmning
    • Lätt löpning, jumping jacks, armhävningar + lite annat.
  • Starter
    • Armhävningar på din kompis knä samtidigt som kompisen gjorde sit-ups.
  • Crosstraining
    • 8 stationer med olika övningar, t.ex TRX bröstpress, tvåhandssving med Kettlebell, plankan med benhopp åt sidan. 60 s per station, sen 20 s vila och byte av station. 3 varv utan serievila.
  • Finisher
    • 30 s höga knän på platsen, sen vila medan din kompis körde. När hen var klar var den 30 s små snabba steg på platsen osv. 3 gånger på varje övning per person.
Jobbigt som bara den. Med tanke på intensiteten i och med att man inte har någon serievila var pulsen och ansträngningen konstant hög. Hela överkroppen pulserade efter passet.

Har nu kört 4 pass och variationen är stor men träningsvärken är densamma, HEMSKT. Länge sedan jag körde så mycket överkropp samt mjölksyreträning. 

Har nu även fått svar från läkaren om nästa steg. Varken röntgen eller ultraljudet visade tecken på skelettförändringar eller skada i muskulaturen däremot en kraftig svullnad i muskulaturen runt sittbensknölen. Hans förslag är nu att behandla området med en kortisoninjektion för att se om svullnaden går ner. Nu blir det bara att vänta på tid för detta ingrepp och hoppas att det hjälper.



Inga kommentarer

Använder Blogger.