Långpass +30 km!!

Äntligen kom det!!!
Första långpasset över 30 km på väldigt länge. Troligtvis sprangs det senaste någon gång under sommaren 2013 (orkar inte kolla exakt, men facit finns). Fick tips förra lördagen att det ska gå att springa från Kärra till Björlanda genom Säve enbart på ridvägar och stigar. Detta var tanken idag och kan bara säga att det stämmer. Vet inte hur länge jag kunde fortsatt men valde att vända vid 15 km för att få ihop 30 km. Trodde att det var kallare än det verkligen var så efter 4 km blev det av med mössa och en tröja. Tur att vätskeryggsäcken var med på dagens resa. Att springa och lyssna på femmilen i öronen gjorde att kroppen ibland ryste till av spänning eller inlevelse, riktigt roligt.

Redo för långpass.

Skorna åkte med in i duschen efter passet.

X-kross båge med Clear lins idag räddade mig från att få en massa snö i ögonen.
När jag springer långpass brukar jag vilja ha något att äta efter en stund. Detta tror det eller ej lugnar min mage och jag får en "kick" av att äta något energirikt. Frysen hemma ekade tom på kakor så det vara bara att börja "baka". Det blev en sats med raw choklad bars och en med energikakor. Passade även på att tillsätta lite raketbränsle i energikakorna i form av dextropur.

Energikakor med
raketbränsle.
Raw choklad bars. Otroligt goda måste medges















Veckan (vecka 9) startade annars med två löpfria dagar då jag kände en lite irritation i höftböjaren. Tror det kom från fredagens pass på löpbandet.

Måndag 23/2:
  • Massage 40 min, otroligt skönt för höftböjaren. Tror detta gjorde underverk.
  • Crosstrainer 90 min, svettigt som bara den.
Tisdag 24/2:
  • Intervaller på spinningscykel 3x(10x40s) med 20 sekunders aktiv vila och 5 min aktiv setvila. Längesen dessa muskler fick jobba. Med 15 min uppvärmning och 10 min nedvarvning blev passet 64 min.
  • Military Fitness Crosstraining Indoor 65 min.
Onsdag 25/2:
  • Distans 15 km snittfart 4:07 min/km.
  • Military Fitness Crosstraining Indoor 60 min.
Torsdag 26/2:
  • Distans 15,1 km snittfart 4:23 min/km. 4 varv på Blå spåret.
Fredag 27/2:
  • Styrketräning 40 min.
  • Distans 13 km snittfart 4:01 min/km
Lördag 28/2:
  • Morgondistans 16 km snittfart 4:17 min/km. 4 varv på Blå spåret.
Söndag 1/2:
  • Långpass 30,10 km snittfart 4:35 min/km.
Inte glömma ta med GP in efter avslutat morgondistans.

Inga kommentarer

Använder Blogger.