Racereport Julruset 2.0 2015-12-27

Då var det dags för årets sista lopp, Julruset 2.0 (andra upplagan helt enkelt). Våndades in i det sista om jag skulle starta eller ej. Det avgörande skulle vara vädret. Prognosen hade sagt spöregn hela veckan men blev bättre och bättre ju närmare söndagen vi kom. När det väl på lördagsnatten kom cirka 10 cm snö och prognosen visade knappt någon nederbörd på söndagen bestämde familjerådet vid frukosten på söndagen att vi åker hela familjen. Fru och barn med snöleksaker och jag med kläder anpassade efter vädret.
Väl framme i Sisjön, där starten skulle gå, träffade jag en massa bekanta ansikten så som Olle Dahlberg (som vann), Rickard Bäckström, Joakim Röstlund, Peter Oom och Ted Ås (som slog mig senast vid bataljen om Svankällans Snabbaste). Redan kände jag att detta kommer bli jobbigt. Banan skulle gå mestadels i och runt Sandsjöbacka reservaten och Torrekulla.
Kl.12 gick starten och Olle och Richard fick snabbt en lucka till resten. Jag höll mig runt 3-5 plats och lufsade på. Märkte redan efter 1 km att detta kommer bli tungt utöver det vanliga.




Både att julaftonens och juldagens mat och dryck skulle göra sig påmind. Terrängen var otroligt tungsprunget då det bestod av slask och lera hela vägen från start till mål och mina 85 kg gjorde sig påminda.
Men vid Hills Golfklubb tog jag mig upp på 3:e plats och såg Richards tröja en bit framför. Olle var redan borta. Låg sen trea till 9 km då Ted Ås med anhang ångade förbi mig på lätta steg. Jag låg nu femma men jag hängde på precis bakom. Så sprang vi hela tiden tills dess och vi kom till 14 km då vi mötte de löpare som sprang 7 km och vi kom ut på lite annat underlag, grus med slask. Då drog Ted ifrån oss alla och vi fick lite luckor mellan oss. Vi närmade också Richard som låg två och all försökte öka lite inklusive mig själv även om jag var osäker på hur långt det var kvar. Jag kan inte omgivningarna så bra utan fick gå på distansen istället som skulle vara 17 km. Plötsligt dök målet upp och spurten blev kort. Klockan stannade på 15,8 km och 1:12:46, bara 23 sekunder från 2:a plats men fick nöja mig med 5:e plats. Resultaten kan ni hitta här. Mottogs som vanligt som en vinnare av familjen.



Nu så här efteråt är jag mest nöjd med att foten höll och jag inte stukade den igen. Risken var otroligt stor pga. underlaget. Tejpade den innan och det gjorde susen. En femteplats känns också helt okej, jag hade inte mer att ge idag även om det var lite snopen att målet kom 1,2 km för tidigt. Märkte även att min vikt gör sig mer påmind när det blir vått och geggigt. Nu stänger vi året 2015 och ser fram emot 2016 och vad det kan erbjuda.

Kommer även göra en summering av året här på bloggen inom kort så höll er uppdaterade.


Inga kommentarer

Använder Blogger.