De e dejligt!

Nu har vi kommit fram till vårt provisoriska hem för denna veckan. Vägen ner till Blåvand gick förträffligt bra, vi tog Stena Line från Göteborg till Fredrikshamn för att få så lite tid i bilen som möjligt. Väl i Danmark var det bara att köra på. Motorväg hela vägen förutom sista 15-20 km. Vilken hus förresten, vi är vana att bo i 12-18 kvm campingstugor på semestern. Här kom man till ett hus på 77 kvm med en tomt på över 2 000 kvm. I huset finns det, platt-tv, parabol, kabel-tv, snabbt wifi, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, cyklar att låna, grill etc. Allt finns kan man sammanfatta det med och allt är superfräscht. Inte sämre blev det att man blev välkomnad med en fin flaska vin till mig och frun samt kylda drycker till barnen, världsklass.

Blåvands strand
Viktig myndighet i Blåvand.














I fredags hade jag inte planerat någon pass då jag visste att det skulle bli svårt att få till med tanke på att vi skulle packa till resan, jag hade tandläkartid där de skulle bestämma om de skulle dra en eller laga en visdomstand samt att vi sen skulle senare möte upp familjen för middag i stan innan vi äntrade Ullevi för att lyssna på Gyllene Tider.
Men efter tandläkaren och lunchen var vi så långt fram att jag kunde stick ut, detta trots att jag druckit väldigt dåligt under dagen och den vätska som kommit in i mig sögs troligtvis ut av hos tandläkaren då de valde att borra och laga hålet. Inte nog med det så satt bedövningen kvar i munnen eller rättare sagt kinden så jag bet mig stup i kvarten. Passet blev något mellanting mellan snabbdistans och fartlek:

I lördags hanns det inte med något pass. Kom fram vid 17.30 till huset sen skulle det ätas, packas upp samt spanas och handlas mat. Jag somnade gott i vilket fall som helst.

Idag däremot sprang jag ut efter middag och lite mathandling. Hade gjort en snabbkoll på var jag kunde/ville springa. Men för att få ihop de km jag ville blev det lite runt runt i slutet. Vad gör det, km som km. Hann även med några stopp för att bättra på min historia om andra världskriget då tyskarna visst byggt upp en massa bunkrar längs hela västkusten för att försvara kusten mot de allierade, riktigt intressant.

Vid stranden


Gäller att hålla sig till de
 uppmärkta vägarna



Detta var en bunker med kanoner som förvarade Esbjergs hamn.
Kanonerna hade en räckvidd på 42-55 km.





Tyska bunker längs västkusten.

2 kommentarer :

Använder Blogger.