Rehabiliteringen börjar nu!

Efter en hel veckas vila från all tänkbar aktivitet var det dags för återbesök hos naprapaten. Vi pratade lite allmänt och sen mycket om skadan samt vägen tillbaka. Han trodde att 4-5 veckors intensivt rehabilitering ska göra susen. Bästa nyheten var att jag inte har löpnings-förbud, däremot har jag fart-förbud.
Detta känns bra då jag har troligtvis mycket enklare att motivera mig själv att gå in och köra rehab varm och svettigt istället för kall och torr. Tanken är nu att kanske köra 20-30 min löpning i lugn tempo > 5 min/km, följt av rehab, för att avsluta med 20-30 min lätt löpning.
Jag måste också få upp rörligheten i höften med hjälp av övningar och stretch. Däremot fick jag stretchnings-förbud av hamstring.

De övningar som jag ska börja med är:

Ball Curl 3x10 st.
Svårighetsgrad 1: Med både benen.
Svårighetsgrad 2: Excentrisk med ett ben på tillbakavägen.
Svårighetsgrad 3: Med ett ben i taget.

Ben curl 3x10 st.

Draken 3x10 st. med 10 kilos vikt.

Bulgariska utfallssteg 3x10 st.

Rygglyft 3x10 st. med 10 kilos vikt.

Kommer komplettera detta med diverse core-övningar när jag ändå kör.

Förhoppningsvis kan jag vara tillbaka till Orust Tvärs och Risveden Terräng. Två terrängtävlingar som jag inte sprungit innan men hört mycket gott om.

Ni undrar säkert hur min nya kompis, bakstenen, skötte sig. Jo, ska inte klaga.










Inga kommentarer

Använder Blogger.